PLATFORMY / STATKI

ZAROBKI

 

STATKI  

Są one dość zróżnicowane w zależności od kompani , stanowiska , długości kontraktu , regionu świata w którym wykonujemy pracę , rodzaju statku i wielu innych czynników. Jednak postaram się nieco przybliżyć średnie stawki , jaki obowiązują w tym sektorze na podstawie doświadczenia mojego i moich kolegów.                                             

TRAINNE  1100  -  1300

 

O/S 1300  -  1400

 

A/B 1500  -  2000

 

BOATMAN 1200  -  1700

 

COXWAIN - 1300  -  1800

 

D/C COXWAIN1700  -  2100

 

AMA1700  -  2100

 

SECOND MATE2100  -  2500

 

CHIEF MATE2500  -  2900

 

MOTORMAN1500  -  1900

 

SECOND ENGINEER2100  -  2400

 

CHIEF ENGINEER2800  -  3500

 

COOK1800  -  2200

 

STEWARD1200  -  1500

 Wszystkie zarobki podane zostały w funtach brytyjskich.

Oczywiście rodzaj waluty zależny jest od kompani .

Niektóre firmy (zwłaszcza angielskie i holenderskie) pobierają podatek od w/w sum , ale jest on zwracany po roku w całości przez urząd podatkowy danego kraju,także są to stawki właściwie "na czysto"

W zależności od firmy (lepsza lub gorsza) trzeba się czasami przygotować na dodatkowe wydatki typu:

- taxi z lotniska na statek i odwrotnie

- opłatę za wizę ( Azja , USA )

- opłatę za posiłek w hotelu ( czasami stosowane przez firmy azjatyckie )  

W dobrych firmach można się też spodziewać dodatków (tzw. bonusów) za lata przepracowane w firmie. Nie są to jakieś oszałamiające kwoty (przeważnie rzedu30-50 funtów co roku do miesięcznej pensji) , ale zawsze to coś .I tak np. po 5 latach z 2000 funtów robi nam się powiedzmy 2300 miesięcznie

Niektóre firmy dają tego typu bonusy dopiero po przepracowaniu np.5 lat, niektóre po 1 roku , inne z kolei dają bonusy np. co 3 lata a jeszcze inne uwzględniają tylko podwyżkę o procent inflacji w danym kraju. Są też oczywiście i takie ,które w ogóle nie są zainteresowane jakimikolwiek podwyżkami.

Niektóre firmy dają też extra bonus np.po przepracowaniu 5 lat jedną dodatkową wypłate miesięczną

Większość firm europejskich płaci zarówno na burcie jak i w domu.Firmy amerykańskie płaca przeważnie tylko na burcie , ale za to podwójna stawkę  I tak np. II oficer zarabiający na morzu północnym powiedzmy 5000$ zarobi w zatoce meksykańskiej 10000$ . Powód jest prosty . Długości kontraktów ! W Europie stosuje się kontrakty 28/ 28  (28dni na morzu – 28 dni w domu) i wtedy co miesiąc wpływa na nasze konto owe 5000$. 

Natomiast w zatoce meksykańskiej, Afryce i Azji najczęściej spotykanymi kontraktami są  2m-ce / 2m-ce (choć zdarzają się i dłuższe) .W takim przypadku dostajemy walutę tylko za dni spędzone na morzu, ale w podwójnej wysokości (po prostu płacą na morzu za dni, które spędzimy w domu) .Generalnie wyjdzie na to samo (nie licząc różnicy dni spędzonych na morzu i w domu ( 28 / 28  i  2m-ce / 2m-ce ).  

 PLATFORMY  

Tutaj zarobki również zależą od wielu czynników i w sumie są to podobne czynniki które opisałem powyżej dla statków. Z tym że zróżnicowanie zarobków jest większe. Mam tu na myśli różnice pomiędzy pracownikami szeregowymi a       specjalistami                                                    

A/B ~`2400
ROUSTABOUT ~ 2700
STEWARD ~ 2200
COOK  ASSISTANT ~ 2200
COOK ~ 2800
HOUSEKEEPER ~ 2000
WELDER ~ 2700

PAINTER/SANDBLASTER

 ~ 2800
CRANE OPERATOR ~ 3000
ASSISTENT CRANE OP. ~ 2500
TOOLPUSHER ~ 4500
ROUSTABOUT ~ 2700
ELECTRICIAN ~ 3300
MECHANIC ~ 3300
MOTORMAN ~ 2500
MUD ENGINNER ~ 4200
BAKER ~ 2300
RADIOMAN(radio control operator) ~ 2600
MEDIC ~ 3300
MAINTENANCE SUPERVISOR ~ 4200
SUBSEA  ENGINEER ~ 4200
DERRICKMAN ~ 3200
DRILLER ~ 4200
ASSISTENT  DRILLER ~ 3500
INSTALLATION  MANAGER ~ 5800

 

 

 

 

       

Wszystkie stawki podano w funtach brytyjskich

Inne zawody:

nurse (pielegniarka) - głownie afryka  ok.3000 usd

safety officer - przewaznie 1 osoba/rig od ok.3000 GBP

fire fighting officer - od.2800 GBP

Oprocz w/w profesji kompanie zatrudniaj rowniez na stanowiska typowo biurowe :informatycy,ksiegowi,serwisanci  itp.itd. Osoby te pracuja glownie na ladzie ale rowniez bezposrednio na platformach.

Bardzo duze jest zapotrzebowanie rowniez na zawody bezposrednio zwiazane z przemyslem naftowym jak : analitycy ,chemicy,geolodzy itp.Jednak tutaj trzeba oprocz kursow posaidac rowniez specjalistyczne wyksztalcenie i najlepiej praktyke. Zarobki dla specjalistow sa bardzo wysokie i siegaja nawet 4-6 tys funtow.

Stawki podano tylko przy płatności na platformie – oznacza to że gdy pracujemy np. 2tygodnie na platformie / 2tygodnie w domu firma zapłaci nam tylko za 2 tygodnie , dlatego też stawki są tak wysokie ponieważ kompania płaci od razu za pracę + okres urlopu w domu. Czyli za podane stawki pracujemy 2 tygodnie

Pracownicy szeregowi najczęściej podpisują kontrakty na określony okres np. na 3 miesiące lub 1 rok. Po tym okresie gdy firma nadal potrzebuje pracownika podpisywany jest dalszy kontrakt lub (niestety) trzeba szukać innego pracodawcy ale oczywiście nie jest to regułą .Często firma , aby zatrzymać dobrego pracownika szeregowego również podpisuje z nim np. po roku stały kontrakt.

Specjaliści najczęściej podpisują kontrakty stałe lub na dłuższy okres czasu , ale i tu zależy to od kompani a ich zarobki na ogół podawane są za okres roczny . Długości kontraktów są różne i zależą (tak jak w przypadku statków) .od wielu czynników. I tak np. na morzu północnym spędzimy 2tygodnie na platformie i 2 tygodnie w domu .Ostatnio Norwegowie jako pierwsi zaczęli wprowadzać system 2/3 (2tyg.w na platf.3tyg w domu) a nawet 2/4 . W innych częściach świata oferowane są  kontrakty 2m-ce/2-mce lub nawet 3m-ce /3-m-ce .Wynika to z faktu, że pracodawca ponosi duże koszty związane z naszym przelotem. Oczywiście specjaliści wysokiej klasy nie mają na ogół kontraktów dłuższych niż 1m-c/ 1m-c i mają możliwość negocjacji długości kontraktów.     


Powered by dzs.pl & Hosting & Serwery