ZAROBKI
STATKI
Są one dość zróżnicowane w zależności od kompani , stanowiska , długości kontraktu , regionu świata w którym wykonujemy pracę , rodzaju statku i wielu innych czynników. Jednak postaram się nieco przybliżyć średnie stawki , jaki obowiązują w tym sektorze na podstawie doświadczenia mojego i moich kolegów.
TRAINNE | 1100 - 1300 |
|
O/S | 1300 - 1400 |
|
A/B | 1500 - 2000 |
|
BOATMAN | 1200 - 1700 |
|
COXWAIN - | 1300 - 1800 |
|
D/C COXWAIN | 1700 - 2100 |
|
AMA | 1700 - 2100 |
|
SECOND MATE | 2100 - 2500 |
|
CHIEF MATE | 2500 - 2900 |
|
MOTORMAN | 1500 - 1900 |
|
SECOND ENGINEER | 2100 - 2400 |
|
CHIEF ENGINEER | 2800 - 3500 |
|
COOK | 1800 - 2200 |
|
STEWARD | 1200 - 1500 |
Wszystkie zarobki podane zostały w funtach brytyjskich.
Oczywiście rodzaj waluty zależny jest od kompani .
Niektóre firmy (zwłaszcza angielskie i holenderskie) pobierają podatek od w/w sum , ale jest on zwracany po roku w całości przez urząd podatkowy danego kraju,także są to stawki właściwie "na czysto"
W zależności od firmy (lepsza lub gorsza) trzeba się czasami przygotować na dodatkowe wydatki typu:
- taxi z lotniska na statek i odwrotnie
- opłatę za wizę ( Azja , USA )
- opłatę za posiłek w hotelu ( czasami stosowane przez firmy azjatyckie )
W dobrych firmach można się też spodziewać dodatków (tzw. bonusów) za lata przepracowane w firmie. Nie są to jakieś oszałamiające kwoty (przeważnie rzedu30-50 funtów co roku do miesięcznej pensji) , ale zawsze to coś .I tak np. po 5 latach z 2000 funtów robi nam się powiedzmy 2300 miesięcznie
Niektóre firmy dają tego typu bonusy dopiero po przepracowaniu np.5 lat, niektóre po 1 roku , inne z kolei dają bonusy np. co 3 lata a jeszcze inne uwzględniają tylko podwyżkę o procent inflacji w danym kraju. Są też oczywiście i takie ,które w ogóle nie są zainteresowane jakimikolwiek podwyżkami.
Niektóre firmy dają też extra bonus np.po przepracowaniu 5 lat jedną dodatkową wypłate miesięczną
Większość firm europejskich płaci zarówno na burcie jak i w domu.Firmy amerykańskie płaca przeważnie tylko na burcie , ale za to podwójna stawkę I tak np. II oficer zarabiający na morzu północnym powiedzmy 5000$ zarobi w zatoce meksykańskiej 10000$ . Powód jest prosty . Długości kontraktów ! W Europie stosuje się kontrakty 28/ 28 (28dni na morzu – 28 dni w domu) i wtedy co miesiąc wpływa na nasze konto owe 5000$.
Natomiast w zatoce meksykańskiej, Afryce i Azji najczęściej spotykanymi kontraktami są 2m-ce / 2m-ce (choć zdarzają się i dłuższe) .W takim przypadku dostajemy walutę tylko za dni spędzone na morzu, ale w podwójnej wysokości (po prostu płacą na morzu za dni, które spędzimy w domu) .Generalnie wyjdzie na to samo (nie licząc różnicy dni spędzonych na morzu i w domu ( 28 / 28 i 2m-ce / 2m-ce ).
PLATFORMY
Tutaj zarobki również zależą od wielu czynników i w sumie są to podobne czynniki które opisałem powyżej dla statków. Z tym że zróżnicowanie zarobków jest większe. Mam tu na myśli różnice pomiędzy pracownikami szeregowymi a specjalistami
A/B | ~`2400 |
ROUSTABOUT | ~ 2700 |
STEWARD | ~ 2200 |
COOK ASSISTANT | ~ 2200 |
COOK | ~ 2800 |
HOUSEKEEPER | ~ 2000 |
WELDER | ~ 2700 |
PAINTER/SANDBLASTER | ~ 2800 |
CRANE OPERATOR | ~ 3000 |
ASSISTENT CRANE OP. | ~ 2500 |
TOOLPUSHER | ~ 4500 |
ROUSTABOUT | ~ 2700 |
ELECTRICIAN | ~ 3300 |
MECHANIC | ~ 3300 |
MOTORMAN | ~ 2500 |
MUD ENGINNER | ~ 4200 |
BAKER | ~ 2300 |
RADIOMAN(radio control operator) | ~ 2600 |
MEDIC | ~ 3300 |
MAINTENANCE SUPERVISOR | ~ 4200 |
SUBSEA ENGINEER | ~ 4200 |
DERRICKMAN | ~ 3200 |
DRILLER | ~ 4200 |
ASSISTENT DRILLER | ~ 3500 |
INSTALLATION MANAGER | ~ 5800 |
Wszystkie stawki podano w funtach brytyjskich
Inne zawody:
nurse (pielegniarka) - głownie afryka ok.3000 usd
safety officer - przewaznie 1 osoba/rig od ok.3000 GBP
fire fighting officer - od.2800 GBP
Oprocz w/w profesji kompanie zatrudniaj rowniez na stanowiska typowo biurowe :informatycy,ksiegowi,serwisanci itp.itd. Osoby te pracuja glownie na ladzie ale rowniez bezposrednio na platformach.
Bardzo duze jest zapotrzebowanie rowniez na zawody bezposrednio zwiazane z przemyslem naftowym jak : analitycy ,chemicy,geolodzy itp.Jednak tutaj trzeba oprocz kursow posaidac rowniez specjalistyczne wyksztalcenie i najlepiej praktyke. Zarobki dla specjalistow sa bardzo wysokie i siegaja nawet 4-6 tys funtow.
Stawki podano tylko przy płatności na platformie – oznacza to że gdy pracujemy np. 2tygodnie na platformie / 2tygodnie w domu firma zapłaci nam tylko za 2 tygodnie , dlatego też stawki są tak wysokie ponieważ kompania płaci od razu za pracę + okres urlopu w domu. Czyli za podane stawki pracujemy 2 tygodnie
Pracownicy szeregowi najczęściej podpisują kontrakty na określony okres np. na 3 miesiące lub 1 rok. Po tym okresie gdy firma nadal potrzebuje pracownika podpisywany jest dalszy kontrakt lub (niestety) trzeba szukać innego pracodawcy ale oczywiście nie jest to regułą .Często firma , aby zatrzymać dobrego pracownika szeregowego również podpisuje z nim np. po roku stały kontrakt.
Specjaliści najczęściej podpisują kontrakty stałe lub na dłuższy okres czasu , ale i tu zależy to od kompani a ich zarobki na ogół podawane są za okres roczny . Długości kontraktów są różne i zależą (tak jak w przypadku statków) .od wielu czynników. I tak np. na morzu północnym spędzimy 2tygodnie na platformie i 2 tygodnie w domu .Ostatnio Norwegowie jako pierwsi zaczęli wprowadzać system 2/3 (2tyg.w na platf.3tyg w domu) a nawet 2/4 . W innych częściach świata oferowane są kontrakty 2m-ce/2-mce lub nawet 3m-ce /3-m-ce .Wynika to z faktu, że pracodawca ponosi duże koszty związane z naszym przelotem. Oczywiście specjaliści wysokiej klasy nie mają na ogół kontraktów dłuższych niż 1m-c/ 1m-c i mają możliwość negocjacji długości kontraktów.